دهکده استارت20

دانلود رایگان PDF بازی اندورید برنامه موبایل و فیلم و سریال جدید| مرجع آموزش و معرفی بهترین محصولات و خدمات روز دنیا

روانشناسی تاریک pdf

نماد بورسی چیست؟+تمامی نماد های بورس

  • ۲۵۹۲

نماد بورسی چیه و در چه جاهایی مورد استفاده قرار میگیره؟

نماد، در واقع نام اختصاری شرکت های پذیرفته شده در بورس است. برای مثال، نماد شرکت پتروشیمی خارک در بورس، شخارک (به کسر ش) است. حرف اول نماد، برگرفته از صنعتی است که شرکت در آن قرار دارد و بخش دوم نماد، در واقع خلاصه نام شرکت است. مثلا در نماد شخارک، حرف ش بیانگر صنعت شیمیایی و کلمه خارک، مخفف عبارت پتروشیمی خارک است.

نماد عبارت است از کد یا نام اختصاری شرکت‌ها که برای سهولت شناسایی و دسته‌بندی آن‌ها در بورس مورد استفاده قرار می‌گیرد.
به‌عنوان‌مثال شرکت ملی مس ایران با نماد «فملی» یا پالایشگاه نفت بندرعباس با نماد «شبندر» در بازار بورس و تالارهای معاملاتی معرفی می‌شوند. بد نیست بدانید معمولا حرف اول در یک «نماد» نشان‌دهنده صنعت مربوطه و بخش دوم خلاصه‌ای از نام شرکت است.
برای نمونه تمام شرکت‌های بورس اوراق بهادار تهران که در گروه بانک‌ها، مؤسسات اعتباری و سایر نهادهای پولی فعالیت می‌کنند نمادشان با حرف «و» شروع می‌شود.در گروه بانک‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری‌، خودرویی، شرکت‌های قندی، سیمانی، کاشی و سرامیک و سایر گروه‌ها، نماد هر کدام از این شرکت‌ها در هر گروهی که هستند با یک حرف خاصی شروع می‌شود، همیشه نمادها از یک قاعده ثابت پیروی نمی‌کنند و استثناهایی هم وجود دارد؛ مثلا در گروه خودرویی ابتدای حرف هرکدام از این نمادها با حرف «خ» شروع می‌شود، مثلا به ایران‌خودرو می‌گویند «خودرو» یا به شرکت «سایپا» می‌گویند «خساپا»، به شرکت زامیاد می‌گویند «خزامیا».

برای اینکه بیشتر در مورد نماد بورسی بدانید به ادامه مطلب مراجعه کنید.

+ دانلود pdf آخرین نماد های بورسی

نمادهای بورسی

فعالان بورس، عمدتا به جای استفاده از نام کامل شرکت ها، نماد آنها را به کار می برند.

توقف نماد از سویی دیگر، گاهی اوقات، سهام برخی شرکت ها در بورس به صورت موقتی، اجازه خرید و فروش ندارد.

در این حالت، اصطلاحا می گویند نماد شرکت متوقف شده است. عمدتا بورس زمانی نماد یک شرکت را متوقف می کند که رویدادی حائز اهمیت در خصوص آن شرکت اتفاق افتاده باشد، به نحوی که این رویداد بتواند موجب افزایش یا کاهش بیش از اندازه قیمت سهام شرکت شود.

برای مثال، قبل از برگزاری مجامع سالیانه شرکت، نماد آن شرکت متوقف می شود، زیرا در مجمع سالیانه، سود سهامداران مشخص خواهد شد و این موضوع، می تواند بر قیمت سهم بعد از مجمع، تأثیر زیادی داشته باشد.

طبیعتا توقف نماد در اینگونه موارد، به سرمایه گذاران اجازه می دهد تا پس از انتشار اطلاعات کامل و شفاف شدن وضعیت شرکت، در شرایط یکسان و عادلانـه، درخصوص خرید، فروش و یا نگهداری آن سهم تصمیم گیری کنند.

 بازار سرمایه (سنا)، تمام شرکت‌های بورس اوراق بهادار تهران که در گروه بانک‌ها، موسسات اعتباری و سایر نهادهای پولی فعالیت می‌کنند نمادشان با "و" شروع می‌شود.


- گروه بانک‌ها که موسسات اعتباری و سایر نهادهای پولی شرکت‌های که خدمات متنوع بانکی، افتتاح حساب جاری ارائه می‌دهند در این گروه قرار می‌گیرند. حرف اختصاری این گروه "و" (مانند وسینا (بانک سینا)، ونوین (بانک اقتصاد نوین)، وکار (بانک کارآفرین) و ...) است.
- گروه شرکت‌های سیمانی، آهک و گچ: حرف اختصاری این گروه بسته به اینکه زمینه فعالیت آن‌ها سیمان باشد یا تولید گچ متفاوت است. آن دسته از شرکت‌ها که زمینه فعالیت آن‌ها تولید سیمان است، حرف اختصاری آن‌ها "س" است. (مانند: سفارس (سیمان فارس و خوزستان)، سشرق (سیمان شرق)، ستران (سیمان تهران)، سخاش (سیمان خاش) و ...) و دسته دیگر که در زمینه تولید انواع گچ فعالیت می‌کنند، حرف اختصاری آن‌ها "ک" است. (مانند: کایگچ، ایران گچ و کگچت، گچ تهران)


- گروه فلزات اساسی: حرف اختصاری این گروه "ف" است. به استثنای دو شرکت سرمایه‌گذاری گروه صنعتی سدید و سرمایه‌گذاری توکا فولاد که این دو شرکت در تقسیم‌بندی جدید از گروه واسطه گری مالی به فلزات اساسی انتقال پیدا کرده‌اند، حرف اختصاری آن‌ها "و" است. (مانند: فوکا (فولاد کاویان)، فسرب (ملی سرب و روی) و ... وتوکا (سرمایه‌گذاری توکا فولاد) زمینه فعالیت این شرکت سرمایه گذاری توکا فولادک تولید فولاد، ماشین آلات و تجهیزات است و وسدید (سرمایه‌گذاری گروه صنعتی سدید) که در زمینه طراحی، مهندسی، ساخت تجهیزات و ماشین آلات، لوله‌های فولادی درز جوش مستقیم و اسپیرال، پیمانکار پروژه‌های نفت و گاز و پتروشیمی و شبکه‌های آب و فاضلاب و ساخت نیروگاه‌های بادی فعالیت می‌کند.)


- حرف اختصاری گروه شرکت‌های قند و شکر نیز "ق" است. (مانند: قپارس (قند پارس)، قزوین (کارخانجات قند قزوین) و ...).

نمادهای بورسی در ایران

آیا پول درآوردن از بورس حلال است؟


ظرفیت ناشناخته صکوک در ایران؛ رایزنی برای انتشار صکوک در مالزی و لوکزامبورگ


کارشناس مرکز پژوهش سازمان بورس با بیان اینکه ظرفیت صکوک برای اکثر شرکتهای داخلی ناشناخته است، گفت:: با موسسه‌های مشاوره بین المللی رایزنی شده است تا در مالزی و لوکزامبورگ صکوک منتشر کنیم.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی سمات، اوراق بهادار اسلامی (صکوک) به عنوان یک ابزار مالی- اسلامی پرسود مطرح است.
مجید پیره کارشناس مسئول مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت:: صکوک تقریبا سه دهه است که به صورت جدی و رسمی وارد ادبیات جهان اسلام شده و خود صکوک اوراق بهاداری است که مبتنی بر شریعت می‌باشد و این اوراق بهادار امکان سرمایه‌گذاری براساس شریعت اسلام را فراهم کرده است.
وی افزود: در ایران تجربه خوبی از انتشار صکوک داریم و اوراق مشارکت ما به عنوان قدیمی‌ترین نوع صکوک در ایران منتشر شده است. اولین اوراق مشارکت در سال ۱۳۷۳ در شهرداری تهران برای تامین مالی پروژه نواب منتشر شد و در سال ۱۳۸۹ دومین نوع صکوک به نام اوراق اجاره مطرح شد و در سال ۱۳۹۱ هم سومین نوع صکوک که مرابحه نامیده می‌شود نیز مطرح شد و این پروسه همچنان در حال گسترش است.
مجید پیره اظهار داشت: صکوک در بازارهای مالی اسلامی دنیا با همین نام شناخته می‌شود، ولی در ایران، چون اوراق مشارکت سابقه انتشار خوبی داشت و به نام اوراق مطرح شده بود نهاد ناظر بورس تصمیم گرفت به جای کلمه صکوک از اوراق استفاده کند؛ بنابراین در ایران اوراق اجاره و مرابحه و... منتشر می‌شود.
وی افزود: برخی از انواع صکوک مثل صکوک اجاره درآمدی با نرخ ثابت دارد، ولی در بازار سرمایه سهام، ابزاری با سود انتظاری و غیرثابت هستند و ابزاری است که دارای نرخ بازده انتظاری و مناسب سرمایه گذاران ریسک‌پذیر می‌باشد. به همین ترتیب برخی از انواع صکوک ریسک دارند مثل اوراق مشارکت، اوراق مضاربه و... و بعضی از انواع صکوک مثل مرابحه و اجاره در مقایسه با آن‌ها برخی از ریسک‌ها را ندارند و این فقدان ریسک نیز براساس موازین شرعی است.
وی تاکید کرد: اینکه ما می‌گوییم ریسک ندارد بدین معنا نیست که کاملا بدون ریسک است بلکه منظور آن است که نسبت به سایر اوراق ریسک کمتری دارد. در اوراقی مثل اجاره ریسک فی‌الواقع وجود دارد، ولی نهاد ناظر بازار سرمایه به وسیله سازوکارهایی مثل ضمانت، بخش مهمی از ریسک را برای سرمایه‌گذار از بین برده است و در واقع ریسک به ضامن‌ها و سایر نهاد‌ها انتقال داده شده است.
کارشناس مرکز پژوهش سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: متولی حوزه مسائل شرعی در بازار سرمایه، نهادی به نام کمیته فقهی سازمان بورس است و مباحث مربوط به صکوک به تایید کمیته فقهی رسیده است. طبق قانون و به طور پیش‌فرض بورس و سایر نهادهای مالی ما باید مطابق با شریعت باشد و به همین خاطر اگر اوراقی به نام صکوک منتشر شده است ملاحظات شرعی در خصوص آن‌ها بررسی شده است.
وی گفت:: نظام مالی در بسیاری از کشورهای دنیا که اسلامی و غیراسلامی می‌باشد و از آنجا که مسلمان‌ها به دنبال یافتن حوزه سرمایه‌گذاری براساس شریعت هستند بنابراین صکوک در کشورهایی مانند مالزی، اندونزی، انگلیس، ترکیه، امارات، قطر، آمریکا و... در میان مسلمانهای این کشور‌ها بسیار شناخته شده می‌باشد.
پیره گفت:: در حال حاضر قویترین کشور دنیا در حوزه صکوک مالزی است با انتشار حجم حدود ۱۴۰ میلیارد دلار در سال، بالاترین رتبه صکوک را به خود اختصاص داده است. عربستان، امارات و ایران در رتبه‌های بعدی جای گرفته‌اند. اما مالزی با فاصله چشمگیری با دیگر کشور‌ها قرار دارد و بعید است ظرف سه تا چهار سال آینده کشوری بتواند جای او را بگیرد.
وی افزود: حجم زیادی از انتشار صکوک در مالزی توسط شرکتهای خارجی انجام می‌شود یعنی خیلی از صکوک متعلق به شرکتهای مالزی نیست بلکه مثلا شرکتی در دبی صکوک خود را در مالزی منتشر می‌کند و تامین مالی خود را از طریق انتشار صکوک در مالزی انجام می‌دهد و علت این امر هم فرآیند آسان و بوروکراسی و هزینه کم در انتشار صکوک در کشور
مالزی است و نیز ارز قوی و خوب مالزی (رینگیت) نیز در این قضیه مزید علت شده است.
وی درباره اینکه چرا شرکتهای ایرانی از بازار صکوک مالزی برای تامین مالی خود استفاده نمی‌کنند؟ گفت:: متاسفانه ایران رابطه کمی با بازار مالی اسلامی مالزی دارد. بحث تحریم‌ها در این قضیه موثر بوده است و به تبع آن انتقال پول در سالهای گذشته با مشکل مواجه بوده، ولی الان این مشکل تا حدودی برطرف شده است. مشکلی که تا الان وجود دارد آن است که عمده شرکتهای ایرانی اطلاع لازم در رابطه با تأمین مالی از محل انتشار صکوک در بازارهای بین المللی را ندارند.
پیره گفت:: انتشار در مالزی، چون براساس ریال ایران نمی‌تواند باشد بنابراین این انتشار باید براساس دلار یا یورو یا رینگیت صورت بگیرد. بازار مالزی برای استفاده از شرکتهای ایرانی مناسب است، ولی متاسفانه این امر برای اکثر شرکتهای ما ناشناخته است. اخیرا مذاکراتی با موسسه‌های مشاوره بین‌المللی انجام شده که وظیفه آن‌ها تسهیل فرآیند انتشار صکوک در مالزی و لوکزامبورگ است. البته موانعی هم در اجرا به دلیل عدم تجربه کافی وجود دارد که بنده نسبت به رفع آن‌ها امیدوار هستم.


وی افزود: در حوزه اروپا نیز لوکزامبورک بازار قوی صکوک را در اختیار دارد. لوکزامبورک یک بازار جداگانه‌ای تحت عنوان بازار مالی - اسلامی (صکوک) ایجاد کرده که هم برای مسلمانان و هم غیرمسلمانان قابلیت خرید و فروش در آن مهیا است. ولی طبیعتا مسلمان‌ها در ابزار غیراسلامی سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، چون در بسیاری از آن‌ها ربا وجود دارد. بنابر این در حوزه اروپا از فقهای شریعت استفاده کرده‌اند تا بتوانند بازار مالی اسلامی قدرتمندی را در کشورهای خود راه بیندازند.


انگلیس نیز برنامه بلندمدت دارد که بازار مالی اسلامی جهان را به درون خود منتقل کند. یعنی وضعیت را به گونه‌ای کند که مسلمان‌ها برای سرمایه‌گذاری در صکوک از بازار لندن اقدام به خرید و سرمایه‌گذاری در صکوک بکنند.


وی گفت:: نرخ سودهای مختلف در بازارهای مالی مثل سپرده بانکی، اوراق مشارکت، نرخ اجاره‌بها، نرخ طلا و ارز و نرخ تسهیلات بانکی در رقابت با صکوک قرار دارند و بر یکدیگر تاثیر می‌گذارند. وقتی در شبکه بانکی نرخ سود سپرده‌ها در بانک پایین بیاید به طبع آن نرخ سود اوراق مشارکت نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد.


مجید پیره در درباره تفاوت‌های اوراق مشارکت و صکوک بیشتر توضیح داد: اوراق مشارکت یک نوع صکوک است که براساس عقود مشارکتی تدوین شده است، ولی صکوک انواع مختلفی از عقود مانند اجاره، مرابحه و مضاربه و... را شامل می‌شود که تفاوتهایی با یکدیگر دارند. مثل آنکه اوراق مشارکت نرخ سود متغیر دارد، ولی در طرف مقابل برخی از صکوک مثل اجاره و مرابحه نرخ سود ثابت دارند.


اوراق مشارکت یک نوع صکوک است، ولی اوراق مشارکتی که براساس عقد مشارکت است و با صکوک مضاربه که براساس عقد مضاربه است متفاوت است. البته مضاربه یکی از انواع عقود مشارکتی است، اما نوع قرارداد‌ها در این صکوک با هم متفاوت است و در نتیجه طراحی آن‌ها متفاوت از یکدیگر خواهد بود.


احکام شرعی هر یک با یکدیگر متفاوتند و در واقع این صکوک مشکل شرعی ندارند مثلا در صکوک اجاره سرمایه‌گذار صاحب قسمتی از دارایی می‌شود، ولی در اوراق مشارکت سرمایه‌گذار با سایرین در دارایی موضوع اوراق شریک می‌شود.


وی تاکید کرد: در اوراق مشارکت چیزی به نام سود ثابت نباید وجود داشته باشد، اما عملاً اگر سود ثابت پرداخت شده متاسفانه انحراف از قانون صورت گرفته است و نباید به این شکل باشد. ولی در خیلی از موارد نرخ واقعی مشارکت همان بوده است که در ابتدا به هنگام خرید به مشتری گفته شده است. نهاد ناظر باید نظارت کامل داشته باشد که سود واقعی مدنظر گرفته و پرداخت شود و در همه موارد نمی‌توان گفت که انحراف در تعیین سود اوراق مشارکت وجود داشته است.


وی ادامه داد: درباره سفته‌بازی در بورس، بهتر است از تعبیر دیگری تحت عنوان بورس‌بازی استفاده کنیم و این بورس‌بازی می‌تواند دو بُعد منفی و مثبت در بازار سرمایه ایفا کند. بُعد منفی آن است که بخشی از سرمایه‌گذاران با یکدیگر تبانی کنند که خرید و فروش صوری و غیرواقعی انجام بشود تا قیمت آن سهم بالا و پایین بشود که این کاملا مخرب است و سازمان بورس موظف است که از آن جلوگیری کند.


اما بُعد مثبت آن ورود نقدینگی به بازار بورس به منظور افزایش نقد شوندگی محصولات است. نقد شوندگی بسیار مهم است، زیرا سرمایه‌گذاری که در بورس ابزاری را می‌خرد اگر نقدشوندگی نداشته باشد در واقع نمی‌تواند دوباره پولش را پس بگیرد؛ بنابراین بُعد مثبت سفته‌بازی و بورس‌بازی می‌تواند در اینجا کمک کند و با ایجاد نقدشوندگی اطمینان خاطر را برای سرمایه‌گذار به وجود بیاورد؛ بنابراین سرمایه گذار در بازار سرمایه می‌تواند براساس مبانی شرعی سهم یا صکوک خود را قبل از سررسید به شخص ثالثی واگذار کند و این نوع قابلیت نقدشوندگی مزیت محسوب می‌شود. زیرا نقدشوندگی را برای سرمایه‌گذار در پی دارد.


وی تصریح کرد: بازار صکوک در ایران مسیر طولانی را تا رسیدن به نقطه مطلوب پیش رو دارد. البته اقدامات بسیار خوب و قابل توجهی انجام شده است. در این حوزه یکی از نقاط اصلی، فراهم آوردن تنوع لازم و کافی و تعمیق بازار صکوک ایران است که این مسأله نیازمند ارائه آموزش و فرهنگسازی برای شرکتهای مختلف است.

یک عنوان قراردادی در بازارهای مالی وجود دارد که شرکت ها و دارایی های مالی که در بازار های رسمی (مانند : بازار بورس ، بازار کالا، بازار ارز ) مشغول به فعالیت می باشند باید دارای یک نماد منحصر به فرد و بخصوص باشند. این نماد، برای سهولت و دسته بندی در بازارهای مالی و همچنین در جهت جلوگیری از تشابه اسامی شرکت ها و تسهیل کردن نام آنها استفاده می شود.

یک نماد از چند کاراکتر کوچک و از چند حرف کوتاه تشکیل می شود که با توجه به ضوابط و مقررات هر کشور یا بازار رسمی موجود شکل می گیرد.

در بورس ایران این نماد با توجه به صنعت هر شرکت یا دسته بندی موضوعی تشکیل می شود  این نمادها به نحوی انتخاب می گردند که نام اصلی شرکت را تداعی کنند به عبارت دیگر نماد یک شرکت عبارت است از حرف اول که نشان دهنده صنعتی است که آن شرکت در آن قرار دارد و خلاصه‌ای از نام شرکت.

به عنوان مثال تمام شرکت‌های بورس اوراق بهادار تهران که در گروه بانک‌ها، موسسات اعتباری و سایر نهادهای پولی فعالیت می‌کنند نمادشان با «و» شروع می‌شود. در ذیل توضیحاتی همراه با مثال درباره این طبقه‌بندی و حروف اختصاری اشاره شده است.

گروه‌های بانکی و سرمایه‌گذاری با حرف (و) شروع می‌شوند برای مثال:

نماد بانک صادرات = وبصادر ؛ نماد بانک پارسیان= وپارس ؛ نماد بانک تجارت = وتجارت ؛ نماد بانک ملت = وبملت  و …..

شرکت‌های سرمایه‌گذاری هم با این حرف شروع می‌شوند مثلا :

شرکت سرمایه‌گذاری سایپا =  وساپا ؛ شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی = وخارزم ؛  سرمایه‌گذاری آتیه دماوند = واتی و …..

گروه و صنعت فلزات اساسی با حرف (ف)  شروع می شوند:

شرکت ملی صنایع مس ایران = فملی ؛ شرکت فولاد خوزستان = فخوز ؛ شرکت لوله و ماشین سازی ایران = فلوله

البته در گروه ها ممکنه بعضی از نماد ها الزاما با حروف صنعت شروع نشوند مانند شرکت ذوب آهن اصفهان که با توجه به صنعت فلزی شرکت نماد آن ذوب می باشد یا شرکت آهن و فولاد ارفع نماد آن ارفع می باشد.

صنعت خودروسازی با حرف ( خ ) شروع می شود : مانند شرکت سایپا که نماد آن خساپا و ایران خودرو با نماد خودرو بین سهامداران شناخته می شود.

در ادبیات گفتگوی بین سهامداران و فعالین بازار سرمایه از نماد شرکت ها یاد می شود و معمولا از اسامی شرکت ها بصورت کامل نام برده نمی شود نمادها به دلیل کوتاه و اختصار بودنشان بهتر در ذهن سرمایه گذاران ذخیره خواهد شد.

دانلود pdf آخرین لیست نماد های بورسی ایران

لیست آخرین نماد های بورسی ایران رو در ادامه می توانید دانلود کنید، در این لیست می توانید نماد بورسی هر شرکت + کد نماد آن شرکت ، گروه ، گروه های صنعت، تابلو ، نام لاتین ، نام اصلی شرکت و نماد آن شرکت را مشاهده کنید.

  دانلود pdf لیست نماد های بورسی  

حجم کتاب: 1.65MB

تعداد دانلود:2231

روی دکمه دانلود کلیک کنید پس از 1 دقیقه فایل نماد بورسی چیست؟+تمامی نماد های بورسبصورت خودکار دانلود شروع خواهد شد.

گزارش مسئوليت پست نوشته شده بر عهده‌ي نويسنده مي‌باشد، لطفا در صورتي که اين پست را ناقض قوانين مي‌دانيد به ما گزارش دهيد.

نظرات: (۰) هيچ نظري هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

فیلم های ترسناک 2024